چگونگی استفاده از اینترنت به وسیله‌ی دبیران دبیرستان‌های شهرستان نوشهر

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری

2 کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی ،دبیر آموزش پرورش شهرستان نوشهر

چکیده

هدف از انجام این پژوهش شناسایی چگونگی استفاده‌ی دبیران شهرستان نوشهر از شبکه‌ی جهانی اینترنت بود. پژوهش توصیفی و از نوع زمینه یابی بود. جامعه‌ی آماری پژوهش شامل 195 دبیر شاغل در دبیرستان‌های شهرستان نوشهر در سال تحصیلی 89-1388 بود که از میان آنان 133 نفر به روش تصادفی طبقه ای (بر حسب جنسیت) به عنوان نمونه‌ی پژوهش مورد بررسی قرار گرفتند. بمنظور گردآوری داده‌ها از پرسشنامه‌ی محقق ساخته‌ی 24 پرسشی در طیف پنج گزینه‌ای لیکرت استفاده شد. پایایی ابزار با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه و 92/0 بدست آمد. از آزمون تحلیل عاملی بمنظور شناسایی نحوه‌ی استفاده‌ی دبیران از اینترنت و از آزمون تی گروههای مستقل، تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی شفه بمنظور بررسی تفاوت بین گروهها بر حسب جنسیت و مقدار آشنایی دبیران با اینترنت بهره گرفته شد. یافته‌های پژوهش نشان دادند که استفاده از اینترنت به وسیله‌ی دبیران در شش عامل اصلی نیازمندی‌ها، علمی و درسی، سرگرمی، خرید، وقت گذرانی و مالی قرار دارد. هم-چنین، چگونگی استفاده از اینترنت تحت تأثیر مقدار آشنایی دبیران با اینترنت می‌باشد، ولی از جنسیت تأثیر نمی‌پذیرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

On the Nature of Internet Using: the Case of Nowshar High School Teachers

نویسندگان [English]

  • T Enayati 1
  • F Zameni 1
  • F Kazemitabar 2
چکیده [English]

The objective of the present survey study was to see how Internet is used amongNowshar high school teachers in 2010. The statistical population was all teachers that were working in all Nowshar high schools in 2010. Through a stratified sampling approach, a sample of 132 teachers was chosen. The instrument for the collection of data was a questionnaire constructed by the authors. It consists of 24 Likert-scale items and its reliability index (alpha Cronbach) was .92. Data were analyzed through factor analysis, independentt- test, analysis of variance, and Schefe test. Results showed thatteachers use of Internet boils down to six factors, namely: daily needs, academic needs, amusement, shopping, time-wasting and financial concerns. In addition, it was found that teachers’ use of Internet was a function of their digital literacy. No differences were detected between male and female teachers regarding Internet using, however.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Internet Use
  • teachers
  • Sex
  • Familiarity with Internet
  • Factor Analysis
 
 Akhooyi, M. (1998). The study of internet use by medical sciences faculty
members of Tehran and Shahid Beheshti Universities. M.Sc. Thesis, Iran
Medical Sciences University. (in Persian)
 Alghazo, Iman M. (2006). Quality of internet use by teachers in the United
Arab Emirates. Education. 26(4), 769-781.
 Andersson, S. B. (2006). Newly qualified teachers' learning related to their
use of information and communication technology: A Swedish perspective.
British Journal of Educational Technology, 37(5), 665-682.
 Dalgleish, A; Hall, R. (2000). Use and percepation of the World Wide Web
in an information seeking enviroment. Journal of Librarianship and
Information Science, 32(3), 104- 116.
 EbrahimAbadi, H. (2009). Patterns of internet usage: Learning sphere and the
socio-cultural context. Iranian Journal of Cultural Research, 2(3 (7)), 97-118.
(in Persian)
 Eslami, M. (2004). Worldwide training capabilities, level of access, use and
views of students and teachers at the high school curriculum in the age of
information and communication technology. Tehran: Ayizh. (in Persian)
 Gartner, Inc. (2008). Gartner survey shows consumers predominantly using
the internet for e-mail and search. Retrieved from http://www.gartner.com/it
/page.jsp?id=659807
Himanshu. (2009). 10 reasons why people use internet. Retrieved from
http://www.blogtechnika.com
 Hook, R. (2002). Internet search (Jafar-Nejad Einollah Qomi, interpreter).
Babol: Computer Sciences. (in Persian)
 Kukral, J. (2007). What are the reasons people use the internet? If you don’t
know, now you do!. Retrieved from http://www.jimkukral.com
 Kumar, R., Kaur, A. (2006). Internet use by teachers and student in
engineering colleges of Punjab, Haryana, and Himachal Pradesh states of India:
An analysis. Electronic Journal of Academic and Special Librarianship, 7(1).
 Malekian, Ehsan. (2006). Internet engineering principles. Tehran: NAS. (in
Persian)
 Postholm, M. B. (2006). The teachers' role when work pupils work on tesk
using ICT in project work. Education Research, 48(2), 155-175.
 Razavieh, A., Fayyazi, M. (2009). The present research was designed to
study the effect of Internet on the educational and research behavior of Shiraz 
university students. New approaches in educational administration, 2(4), 1-16.
(in Persian)
 Shahbaz, S., Zamani, E. and Nasr Esfahani, A. R. (2005). Study of teachers’
access to and utilization of ict in the middle-schools of Metropolitan Isfahan.
Information sciences and technology, 23(1, 2), 23-44. (in Persian)
 Zhang, Y. (2001). Scholarly use of Internet- based Electronic Resources.
Journal of the American Society for Information Science and Technology,
52(8), 628- 654.