مقدمه‌ای برای ایجاد ساختارهای میان رشته‌ای در آموزش عالی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه علوم تربیتی واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران

چکیده

در دهه­های اخیر الگوهای سازمانی آموزش عالی بیش از گذشته توسعه یافته­اند. تنوع و تعدد در ساختارها و الگوهای سازمانی آموزش نشان دهنده گرایش  اجتماعی در حوزه  سیاست­ها، رویکردها، فرایندها و شیوه­های آموزش عالی است. در این فرایند، نهادهای آموزشی و علمی جدید شکل گرفته­اند و با گسترش سازمان­ها و شبکه­های آموزشی و علمی، انحصارگرایی دانشگاه  مدرن  در ارائه آموزش­های عالی به چالش افتاده است. میان رشته ای و فعالیت­های مرتبط با آن یکی از متغیرهای اصلی بشمار می­روند که در چند دهه اخیر ساختارهای سازمانی آموزش عالی را با تغییر و تحول روبرو کرده­اند. در این راستا دانشکده­ها و دانشگاه­ها به شکلی فزاینده به ارائه برنامه­های «میان رشته­ای» به عنوان شاخص ظرفیتشان برای آماده ساختن نسلی از متفکران و متخصصان با ویژگی­های همچون: تفکر انتقادی، مشارکت، رهبری مشارکتی و پژوهش میان رشته­ای می­پردازند. در فرایند شکل گیری و بسط این پدیده، بنیادهای معرفتی و روشی آموزش و نوع ارتباط و تعامل میان زیرسیستم­های آموزشی به دلیل ماهیت و خصلت درونی آنها بیش­تر با تغییرات و دگرگونی مواجه شده­اند. پذیرش الگوهای رفتاری آموزش­های میان رشته­ای؛ آموزشی، پژوهشی، سایه، دورگه و نامرئی در درون ساختارهای سازمان یافته دانش (رشته­ها) نمود و مثال این گزاره است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

An Introduction to Interdisciplinary Structures in Higher Education

نویسنده [English]

  • N. SH
چکیده [English]

During recent decades, organizational patterns of higher education have been increased more than before. The diversity and increase of structures represent social orientation in policies, approaches, processes and techniques of higher education. During this process, new educational and scientific communities have been formed. Development of the communities and educational and scientific networks have challenged the monopolization of modern university in representing the higher education. Integration and interdisciplinary activities are considered as one of the main variables which have changed the organizational structures of higher education in the recent decades. In this regard, universities and colleges increasingly offer interdisciplinary programs as a capacity index for preparing a generation of intellectuals and professionals with characteristics such as: critical thinking, partnership, participatory leadership and interdisciplinary research (La Toca, Widget and Faith, 2004). In the process of formation and development of this phenomenon, knowledge foundations of education and the way of communication and interaction among educational subsystems have been encountered more changes due to their nature and internal characteristics. Acceptance of behavioral patterns of interdisciplinary trainings, educational, research, Shadow, cross and invisible within the organized structures of knowledge (disciplines) is an example of this proposition.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Interdisciplinary
  • structure
  • Model
  • higher education
  1. Archibald, D. C.( 2009). Timing Is (Almost) Everything : A  Campus –Wide Movement on Hold . In T . Augsburg and S. Henry (eds.), The Politics of Interdisciplinary Studies :  Essays on Transformation/s in American Undergraduate Programs, Jefferson, N. C.: McFarland,.
  2. Augsburg, T., and Henry, S. (eds.), 2009. The Politics of Interdisciplinary Studies: Essays on Transformations in American Undergraduate Programs. Jefferson, N. c.: McFarland.
  3. Balasubramanyam .H. (2009). Interdisciplinary Learning and Teaching in Higher Education: Theory and practice.
  4. Becher, T.(1994), The significance of disciplinary differences , Studies in Higher Education , 19 (2) , pp. 151-161.
  5. Becher, T. and Trowler, P. (2001). Academic tribes and territories: Intellectual inquiry and the cluture of disciplines (2nd ed), Buckingham, UK: open university press.
  6. Braxton, J., and Hargens, L. (1996), Variation among  academic disciplines: Analytical framewords and research, In J. C. smart (Ed) . Higher Education : Hand book of theory and research (1-46), New York : Agathon press.
  7. Burton, L. (2001) Interdisciplinary curriculum: Retrospect and prospect Music .Educators Journal . 87 (march), pp. 17-21.
  8. Brubacher, J.S (1997), On  the philosophy of H.E., jossey – Bass, London.
  9. Chrysostomou, S. (2004) Interdisciplinary in the new curriculum in Greece : a foucs on music education Arts .Education policy Review . vol. 105, No, may Jane , pp.23-
  10. Etzkowitz, H. and L. Leydesdorff,  (2000),  The dynamics of innovation : From  national system and Mode  2 to a Triple Helix of university – industry – government relations. Research policy 29: 109- 123.
  11. Fakten, Fragen, Der (1998) Minister fur  wissenchaft und  Forschung des Landes Nordrhein– Westfalen (H g.): Hochschule, Thesen: Dusseldorf.
  12. Gaff , J erry G. (1997). Tensions between tradition and Innovation Gaff and Ratcliff, Handbook.
  13. Ghnassia, V, J. And Marcia, B .S. (2002). Interdisciplinary and the public sphere, The Journal of General Education, V. 5 , No . 3,  2002, pp. 153 – 172.
  14. Gibbons , M. (1994). The New production of  Knowledge : The Dynamics of Science and Research in Societies . Sage publications Ltd., London.
  15. Holley,  K. A. 2009. Understanding Interdisciplinary Challenges and Opportunities in Higher Education. ASHE Higher. Education Report, vol. 35, No. 2. San Francisco: Jossey Bass,.
  16. Klein, J. T. (2010), Creating interdisciplinary campus cultures: a model for strength and sustainability, Jossey – Bass publication. San Francisco.
  17. Klein, J. T., and Newell, W. H., 1997. Advancing Interdisciplinary Studies. In J. G Gaff and J. L. Ratcliff (eds.), Handbook of the Undergraduate Curriculum: A Comprehensive Guide to purposes, Structures, Practices, and Change. San Francisco: Jossey – Bass.
  18. Nicole . R,C (2008). Enseignment universitaire et Interdisciplinarite : un cadre pour analyser , agir et evaluer.
  19. Minnich, E. ( 1995). Liberal Learning and  the Arts  of connection for the New Academy,Washington, D. c: Association of American colleges and universities.
  20. Mitchman, c. (2003) toward  an STS Experiment with . Interdisciplinary, Bulletin of science, Technology, society, 23(6), 473-478.
  21. Mehr Mohammadi, M. (2008), "An Analysis of the policy of decentralization of curricula in higher education in Iran: necessities and opportunities,"Iranian Journal of Higher Education, First Year, Issue 3.(in Persian).
  22. Schneider, c. G and Robert S. (1998). Contemporary understandings of Liberal Education, WASHINGTON, D. C.: Association oF American colleges and universities.
  23. Sowell. E .J. (1996) Curriculum: Integration Introduction, New Jersey: Engliwood Clifts.
  24. Thelin, j. (2004). A history of American higher education. Baltimore: johns Hopkins  University Press.
  25. Wang, G (2000). Introduction In A. Goonasekera and J. Seraes , The new Communication Landscape, London: Routledge.