بازنمایی‌های چندگانه در آموزش و یادگیری: انعکاس تجربیات عملی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه کوئینزلند جنوبی، استرالیا

2 عضو هیات علمی گروه ریاضی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، ایران

3 مدرس گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کمیجان، ایران

چکیده

روند کاربرد چندرسانه در محیط‌های یادگیری الکترونیکی به عنوان بستر مطلوب آموزش (بوی‍‍ژه در آموزش از راه دور) در طی چند سال گذشته از افزایش چشمگیری برخوردار گردیده است. مقاله حاضر به ارائه گزارشی از یک پروژه تحقیقاتی جدید با موضوع توسعه نسخه چندرسانه‌ای یک دوره رسمی مکتوب اختصاص دارد که در دانشگاه کوئینزلند جنوبی مورد اجرا قرار گرفت. نوشتار حاضر به طور دقیق‌تر، به تحلیل مسائل مرتبط با طراحی آموزشی، انعکاس مفاهیم مرتبط با پاسخگویی به مشتریان چندسواده، شیوه ارتقای فرصت‌های یادگیری دانش‌پژوهان- عمدتاً دانش‌جویان مقطع کارشناسی- با کاربرد بازنمایی‌های چندگانه می‌پردازد. از این روی، در گام نخست، نقش سبک‌های یادگیری در فرآیند یادگیری و ملاحظات ضروری در تهیه و تدوین مطالب آموزشی با بررسی دقیق اهمیت تصویرپردازی در بازنمایی مفاهیم و درک‌افزایی مضمون سودمندی در فرهنگ آکنده از عناصر بصری مورد واکاوی قرار می‌گیرد. سپس مشاهده می‌گردد ادراک معطوف به این مفاهیم بنیادین در شکل‌گیری رویکرد شخصی نسبت به آموزش و یادگیری – بویژه در صورت کاربرد بازنمایی‌های چندگانه و یا دیداری در محیط‌های چندرسانه‌ای و الکترونیکی – از نقش مهمی برخوردار می‌باشد. در گام دوم، محدودیت‌های شناختی معطوف به یادگیرندگان در هنگام ارائه اطلاعات به شیوه‌های چندگانه در محیط‌ چندرسانه‌ای و اثربخشی شناختی ارائه سطحی از گزینش تعاملی به یادگیرندگان مورد بررسی قرار می‌گیرد. در پایان، مجموعه‌ای از توصیه‌های طراحی آموزشی با محوریت قالب‌بندی مناسب و ظرفیت‌های بالقوه ارائه مطالب آموزشی چندرسانه‌ای و یادگیری الکترونیکی پیشنهاد می‌گردد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Multiple Representations in Teaching and Learning: Reflection of Practical Experiences

نویسندگان [English]

  • M Nooriafshar 1
  • M Haghverdi 2
  • Ali Komijani 3
1 University of Southern Queensland
2 Islamic Azad University of Arak
3 Islamic Azad University of Komijan
چکیده [English]

The trend towards using multimedia in e-learning environments as the preferred basis for teaching (particularly when teaching at a distance) has increased dramatically, particularly over the last few years. This paper will report on a current research project being conducted at the University of Southern Queensland (USQ), involving the development of a multimedia version of an existing print based course. Specifically, it will analyze relevant instructional design (ID) issues and reflect on the concepts involved in catering for a multi-literate clientele and how the use of multiple representations may enhance the learning opportunities of students, primarily post-secondary learners. Firstly, it will investigate the role that learning styles play in the learning process and what should be considered when preparing instructional material, looking closely at the importance of visualization in the representation of concepts and the current understandings of what it means to be literate in a culture saturated with visual elements. It will be seen that our understanding of these basic concepts will play an important role in our ID approach to teaching and learning, particularly when using visual and/or multiple representations in the multimedia and e-learning environments. Secondly, it will investigate the cognitive constraints experienced by learners when information is displayed in multiple ways in such an environment and whether it will be beneficial to learner cognition to provide users with a level of interactive choice. Finally, a set of instructional design recommendations will be made as to an appropriate format and potential way forward for the delivery of multimedia and e-learning instructional materials.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Multiple Representations
  • Multimedia
  • Visualization
  • teaching and learning