شناسایی مولفه های شایستگی رهبری مدیران دانشگاه های آزاد اسلامی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 1. گروه علوم تربیتی،دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت،ایران

2 2. استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد مرودشت،دانشگاه آزاد اسلامی ، ،مرودشت،ایران

چکیده

هدف از پژوهش حاضر، شناسایی  مولفه های شایستگی رهبری مدیران دانشگاه های آزاد اسلامی بوده است. روش پژوهش کیفی اکتشافی  و  مشارکت کنندگان شامل صاحبنظران دانشگاهی بوده اند.  روش نمونه گیری به صورت هدفمند  و براساس اشباع نظری بوده است که با صاحب نظران دانشگاهی مصاحبه انجام گرفت و تا زمان اشباع داده ها و عدم دستیابی به داده های جدید ادامه یافت.بعد از مصاحبه با 17 نفر اطلاعات حالت اشباع به خود گرفت؛ اما برای اطمینان بیشتر مصاحبه تا 21نفر ادامه یافت. روش تجزیه و تحلیل مصاحبه ها با استفاده از روش تحلیل مضمون(مضامین پایه،سازمان دهنده و فراگیر) انجام شده است. براین اساس ابتدا متن مصاحبه از جلسات مختلف مصاحبه به طور کامل پیاده سازی شده و تکمیل گردیده ، سپس با مطالعه ای دقیق این متون برای هر یک از مصاحبه های انجام شده تمامی مولفه های کلیدی بیرون کشیده شده است.نتایج به دست آمده از مصاحبه ها ، هفت شایستگی رهبری: شایستگی های بینشی،شایستگی های ارزشی-اخلاقی،شایستگی های عاطفی-اجتماعی، شایستگی های سیاسی، شایستگی های فنی-تخصصی و شایستگی های مدیریتی- عملیاتی را برای مدیران دانشگاه آزاد را نشان داد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identifying the Competent Leadership Components of Islamic Azad University Managers

نویسندگان [English]

  • syedeh fatemeh habibi 1
  • mojgan amiryanzadeh 2
  • reza zarei 2
  • ebadalah ahmadi 2
1 Department of Educational Sciences, PhD Student of Educational Management, Islamic Azad University, Marvdasht Branch, Iran
2 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Marvdasht Branch, Islamic Azad University, Marvdasht, Iran
چکیده [English]

The purpose of this study was to identify the leadership components of Islamic Azad universities' leadership. The exploratory qualitative research method and the participants included academic experts. The method of sampling was purposive and theoretical saturation, which was conducted with academic experts and continued until data saturation and no new data were obtained. The interview continued for 21 people. The method of analyzing the interviews was carried out using the thematic analysis method (basic themes, organizer and inclusive). At first, the transcript of the interview was fully implemented and completed, followed by a detailed study of these key components for each of the key components of the interviews. Leadership Competence: Demonstrated insights, ethical-value competencies, emotional-social competences, political competencies, technical-specialized competencies, and managerial-operational competencies for Azad University managers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Leadership
  • Management
  • Higher Education
  • University
  • Competence
  1. Absalom, U. D., Gberevbie, D. E., Osibanjo, O. A. (2019).a,October 18-19). Canonical analysis of perceived leadership styles and employees’ commitment in Nigeria. Paper presented at the 14th European Conference on Management Leadership and Governance at HU University of Applied Sciences, Utrecht,The Netherlands.
  2. Bashiriyeh, H (2006). Political science education. Tehran: Publishing Contemporary Look. P. 29
  3. Dyer .G, Michelle Dyer(2017). “Strategic leadership for sustainability by higher education: the American College & University Presidents' Climate Commitment”journal homepage: Journal of Cleaner Production 140 (2017) 111e116
  4. Eslamian, H, Moradi Doliskani, M. (2018) Identification of Research Ethics Components and Indicators in Higher Education and Their Analysis in Persian Research Methodology Resources. Journal of Higher Education, Volume 12, Number 45, Page 31-67
  5. Findlow, S (2012). Higher education change and professional-academic identity in newly ‘academic’ disciplines: the case of nurse education. High Education, 63: 117–133.
  6. Gorban Najad, P, Jesus, A, (2016). Designing Models for University Managers Based on the Islamic Principles: A Study, Journal of Management at the Islamic University, Year 5, Vol. 11
  7. Hu, M. L. M. (2017). Developing a core competency model of innovative culinary development. International journal of hospitality management, 29(4), 582-59
  8. Hosseinzadeh, AS (2006) Shahriar Human Resources Training, (http: /www.sti.com/financial/sharehltr)
  9. Hojrati, M. (2016) A Brief Look at the Higher Education System and Some Challenges of the National Iranian Higher Education Congress.
  10. Jick, T. D. (2001). Vision is 10%, implement on the rest. Business Strategy Review, 12(4), 8-36.
  11. Khosravi, M. (1999), Criteria for Selection and Appointment of Human Resources in Islamic Management with Emphasis on Nahj al-Balagheh, M.Sc. in Islamic Studies and Management, Tehran: Imam Sadegh University.
  12. Liikamaa, K. (2015). Developing a Project Manager's Competencies: A Collective View of the Most Important Competencies. Procedia Manufacturing, 3, 681-687.

 

  1. Niroumand P, Bamdad soofy J, Aerabi SM, Amiri M. [A Conceptual Framework for competencies of CEOs Engaged in Technology- Based Firms CEOs: Dimensions, Factors and Indies]. Quarterly Journal of Career & Organizational Counseling 2012; 4(12): 145-161. [Persian]
  2. Razinkina ,E Ludmila Pankova, Irina Trostinskaya, Elena Pozdeev,Evseeva,E TanovaA(2018)  .Student satisfaction as an element of education quality monitoring  in innovative higher . E3S Web of Conferences 33, 03043
  3. Shariatmadari, M. (2006). Principles and principles of management (public management). Koohsar Publications, Second Edition, Tehran.
  4. Takey, S. M., & de Carvalho, M. M. (2015). Competency mapping in project management: An action research study in an engineering company. International Journal of Project Management, 33(4), 784-796.