شناسایی ملاک‌هایی جذب اعضای هیات‌علمی و ارائه راهکارهای مناسب مورد مطالعه: مؤسسات آموزش عالی غیردولتی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 استادیار گروه مدیریت آموزشی و آموزش عالی واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

3 دانشیار گروه مدیریت آموزشی دانشگاه فرهنگیان تهران. ایران

چکیده

مقدمه و هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی ملاک های جذب اعضای هیات علمی و ارائه راهکارهای مناسب با تمرکز بر مؤسسات آموزش عالی غیردولتی بود. بنابراین سعی شد از داده‌های کیفی و کمی برای نیل به هدف یادشده استفاده شود.
روش شناسی پژوهش: این پژوهش با رویکرد آمیخته به شیوه متوالی در دو بخش کیفی و کمی انجام شد؛ ابتدا در مرحله کیفی با استفاده از  قانون اشباع نظری برای تعیین حجم نمونه مورد نظر، از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته با 16 نفر از اعضای هیئت علمی که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده بودند، مؤلفه های جذب اعضای هیئت علمی شناسایی و داده‎های پژوهش با تکنیک تحلیل تم، تجزیه‌وتحلیل شد. در بخش کمی برای جمع آوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته در مقیاس وسیع تر در بین نمونه‌هایی متشکل از خبرگان (صاحب‌نظران، متخصصان جذب، اعضای هیات‌علمی و متقاضیان درگیر در فرایند جذب هیئت‌علمی) برنامه‌های جذب اعضای هیئت‌علمی که درزمینه یاد شده مطلع محسوب می شدند، توزیع گردید. حجم نمونه انتخابی بر اساس یک قاعده به منظور انجام تحلیل عامل تأییدی، 300 نفر با بهره گیری از روش طبقه ای متناسب تعیین شد.
یافته­ ها:روش تجزیه و تحلیل داده ها در بخش کیفی مشتمل بر سه مرحله کد گذاری باز، محوری و انتخابی می باشد که پس از اشباع نظری خبرگان، الگوی جذب اعضای هیئت علمی مؤسسات آموزش عالی غیردولتی مشتمل بر چهار بعد و 33 مؤلفه و 140 گویه به دست آمد. همچنین در راستای تحلیل های تکمیلی و به منظور اعتبارسنجی الگوی ارائه‌شده، با نرم‌افزار Amos و با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی، داده ها تجزیه‌وتحلیل شد. تحلیل های مدل یابی معادلات ساختاری، برازندگی الگو را با داده ها مورد حمایت قرار دادند.   
بحث و نتیجه­ گیری: باتوجه به یافته های حاصل، این الگوی می تواند، اطلاعات مناسبی برای جذب اعضای هیأت علمی مؤسسات آموزش عالی غیردولتی در اختیار قرار دهد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Title Identifying criteria for recruiting faculty members and providing appropriate solutions Subject of study: non governmental higher education institutions

نویسندگان [English]

  • seyedhassan alavirad 1
  • fereshteh kordestani 2
  • yalda delgoshaei 2
  • asad hejazi 3
1 PhD student in Higher Education Management, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Assistant Professor, Department of Educational Management and Higher Education, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
3 Associate Professor of Educational Management Department, Farhangian University of Tehran. Iran
چکیده [English]

Introduction: The purpose of this research was to identify the criteria for recruiting faculty members and provide appropriate solutions, focusing on non-governmental higher education institutions. Therefore, it was tried to use qualitative and quantitative data to achieve the aforementioned goal.
Research methodology:This research was conducted with a mixed approach in a sequential manner in two qualitative and quantitative parts; First, in the qualitative phase, by using the theoretical saturation law to determine the desired sample size, through semi-structured interviews with 16 faculty members who were selected by purposive sampling, the components of attracting faculty members were identified and given. The research findings were analyzed by theme analysis technique. In the quantitative section, to collect information using a researcher-made questionnaire on a larger scale among samples consisting of experts (experts, recruitment specialists, faculty members and applicants involved in the process of faculty recruitment), faculty recruitment programs that are considered informed in the mentioned field were distributed. The size of the selected sample based on a rule in order to perform the confirmatory factor analysis, 300 people was determined using the proportional stratified method.
Findings: The method of data analysis in the qualitative part consists of three stages of open, central and selective coding, after theoretical saturation of experts, the pattern of recruiting faculty members of non-governmental higher education institutions consists of four dimensions and 33 components and 140 items. Came. Also, in line with the supplementary analysis and in order to validate the presented model, the data was analyzed with Amos software and using confirmatory factor analysis. Structural equation modeling analyzes supported the fit of the model with the data.
Conclusion: According to the findings, this model can provide appropriate information for recruiting faculty members of non-governmental higher education institutions.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Faculty Member
  • Recruitment
  • Universitiesand Higher Education Institutions
  1. Ahmadi H., Keramati M,R., Ahmadi, G,A. (2022). Identify the Vulnerability and Threats Affecting University Science Management (Case study of Islamic Azad University); Journal of New Approaches in Educational Adminstration; 13(1):166-181
  2. Abbaspour, A. (2010). Comparison of human resource management functions of Tehran University with the latest functions of strategic human resource management and designing and explaining the optimal process model for it, PhD thesis, Faculty of Management, University of Tehran (In Persian).
  3. Acikgoz, Y.(2019). Employee recruitment and job search: Towards a multi-level integration, Human Resource Management Review, 29(1): 1-13.
  4. Armstrong, M., & Taylor, S. (2014). Armstrong's Handbook of Human Resource Management Practice: Edition 13. Kogan page.
  5. Beardwell, J., Holden, L., & Claydon, T. (2004). Human resource management: a contemporary approach. edn. England: Pearson Education.
  6. Boudreau, J. W., & Rynes, S. L. (2006). Role of recruitment in staffing utility analysis. Journal of Applied Psychology, 70(2), 354.
  7. Chang, E., & Chin, H. (2018). Signaling or experiencing: Commitment HRM effects on recruitment and employees' online ratings, Journal of Business Research, 84:175-185.
  8. Cho, J. (2017). Contribution of talent analytics in change management within project management organizations The case of the French aerospace sector, Procedia Computer Science, 121: 625-629.
  9. Ebrahimi, Y. (2005). Attracting faculty members in Iranian universities and institutions of higher education and several prestigious universities in the world, Cultural Studies Office of the Research Center of the Islamic Consultative Assembly of Iran (In Persian).
  10. Prahalad, C. K, & Hamel, G. (1990). The core competence of the corporation. Harvard business review, 68(3), 79-91.
  11. Hessler, K., & Ritchie, H. (2006). Recruitment and retention of novice faculty. Journal of Nursing Education, 45(5).
  12. Mohammadi, N. (2016). Providing a favorable model for the selection of faculty members in Iranian universities (in terms of manpower productivity), Productivity Management, 10 (37), 157-180 (In Persian).
  13. Mossadegh, H. (2014). Pathology of the faculty recruitment process in public universities of the Ministry of Science, Research and Technology, Quarterly Journal of Human Resource Management Research, Imam Hussein University, 8 (25), 183-210 (In Persian).
  14. MirSepasi, N. (2002). Pathology of Elite Recruitment and Retention Plan (Case Study: National Iranian Oil Company), Journal of Management and Human Resources in the Oil Industry, Volume 4, Number 11, Pages 7-39.Noe, R. A., Hollenbeck, J. R., Gerhart, B. A. R. R. Y., & Wright, P. M. (2003). Gaining a competitive advantage. Irwin and McGraw-Hill, New York.
  15. Noori F. , Shariatmadari M. , Habbasi L.A. (2022). Presentation of the Native Model of 4th Generation of Entrepreneurship University of Tehran Azad University. Journal of New Approaches in Educational Adminstration; 12(6):181-195
  16. Rynes, L., & Barber, A. E. (1990). Applicant attraction strategies: An organizational perspective. Academy of management review, 15(2), 286-310.
  17. Seyed Javadin, R. (2013). Human Resource Planning, Seventh Edition, Tehran: Negah Danesh Publications (In Persian).