ارائه الگوی مهارت‌آموزی دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه شهر همدان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی اراک، اراک، ایران.

2 استادیار ، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی اراک، اراک، ایران.

3 استاد، گروه علوم تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا همدان، همدان، ایران.

چکیده

مقدمه و هدف: مهارت آموزی دانش آموزان در مدارس یکی از مباحثی است که در سال‌های اخیر به دلیل رشد بیکاری و افزایش شکاف بین آموزش‌های مدارس و نیاز بازار کار مورد توجه قرار گرفته است. هدف پژوهش ارائه الگویی برای ارتقاء مهارت‌آموزی به منظور اشتغال‌زایی دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه بود.

روش شناسی پژوهش: پژوهش از نظر هدف جزء تحقیقات کاربردی و از لحاظ شیوه اجرا آمیخته اکتشافی بوده است. در بخش کیفی از روش تحلیل اسنادی و روش تحلیل مضمون استفاده شده است و در بخش کمی از روش پیمایشی استفاده شده است. مشارکت کنندگان در بخش کیفی را سند برنامه درس ملی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تشکیل می‌دهند و در بخش کمی نمونه آماری شامل 300 نفر از معلمان دوره دوم متوسطه می‌باشد که به روش طبقه‌ای نسبتی انتخاب شدند. ابزار گرداوری اطلاعات تحلیل کیفی اسناد و در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته است. تجزیه و تحلیل داده‌ها در بخش کیفی به روش کدگذاری، مقوله‌بندی با بهره گیری از چک لیست محقق ساخته انجام شده است در بخش کمی از شاخص‌های آمار توصیفی مانند میانگین، فراوانی، انحراف معیار و درصد و آزمون آمار استنباطی تی تک نمونه‌ای استفاده شده است.

یافته‌ها: نتایج تجزیه و تحلیل اسناد 93 مضمون پایه در 4 مضمون سازمان دهنده هدف، محتوا، راهبردهای یاددهی ویادگیری و ارزشیابی شناسایی کرده است که حول مضمون فراگیر الگوی ارتقاء مهارت آموزی جهت اشتغال پذیری دانش آموزان دوره متوسطه گرد آمده است. یافته‌های پژوهش مؤلفه‌های ویژگی‌های برنامه مهارت آموزی برای اشتغال زایی را قالب عناصر هدف (شناختی، عاطفی و مهارتی)، محتوا، راهبردهای یاددهی و یادگیری و ارزشیابی شناسایی کرده است. با توجه به نتایج پژوهش میانگین وضعیت برنامه مهارت آموزی در مدارس دوم متوسطه 96‏‏‏/1 است که پایین تر از حد متوسط است. الگوی پیشنهادی در قالب چهار عنصر هدف (‌شناختی، عاطفی و مهارتی‌)، محتوا، راهبردهای یاددهی و یادگیری و ارزشیابی اقدام گردید و اعتبار الگوی پیشنهادی نیز از نظر متخصصان از اعتبار لازم برخوردار بود.

بحث و نتیجه‌گیری: بکارگیری این مدل در نظام آموزشی مدارس می تواند منجر به افزایش بهره وری، کارایی ، تحرک اجتماعی، پیشرفت شغلی، خلاقیت و نوآوری شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Developing A Promoting Training Model for Hamedan Senior school Students

نویسندگان [English]

  • Hadi Jamshidi 1
  • alireza faghihi 2
  • Mohammad Reza Yousefzadeh 3
1 PhD Candidate, Department of Educational Sciences, Islamic Azad University, Arak branch, Arak, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Islamic Azad University, Arak branch, Arak, Iran
3 professor, Department of Educational Sciences, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran.
چکیده [English]

Introduction: This study aimed to to Assessing the status of skills training for senior school Students Employability in Hamedan and presenting a favorable model.
research methodology: In terms of the purpose the present study is applied research and it was carried out in mixed method. The method of documentary analysis and analytical-inferential method have been used in the qualitative part and in the quantitative part, the survey method has been used. Qualitative research participants are Fundamental Transformation Document and National Curriculum Document. In the quantitative part, the statistical sample includes 300 secondary school teachers. Data collection tool Qualitative analysis of documents and a researcher-made questionnaire has been applied in the quantitative part. The coding method, categorization has been used to analyze the data in the qualitative part and descriptive statistical indicators such as mean, frequency, standard deviation and percentage and inferential statistical statistics t-test have been used in the quantitative part. Two coders were used to determine the validity of qualitative data and CVR was applied to determine the validity of the questionnaire and Cronbach's alpha method (0.88) was used to assess the reliability.
Findings: The research findings identified the components of the skills training program for employability in the form of objective elements (cognitive, emotional and skill), content, teaching and learning strategies and evaluation. The results also showed that the status of the training program in secondary schools is in an unfavorable situation, so in order to improve students' skills for job creation, a training program should be implemented in schools.
Conclusion: Applying this model in the school education system can increase productivity and efficiency; Social mobility will lead to career advancement, creativity and innovation

کلیدواژه‌ها [English]

  • Training
  • Job Creation
  • Formal Education