طراحی الگوی آموزش خلاقیت مدیران میانی دانشگاه آزاد اسلامی(مورد مطالعه: سازمان مرکزی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه علوم تربیتی - مدیریت آموزشی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر ، ایران

2 عصو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی اسلامشهر-گروه مدیریت آموزشی

3 استادیار گروه علوم تربیتی واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر، ایران

4 استاد گروه علوم تربیتی واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر، ایران.

5 استاد گروه سنجش و اندازه گیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

چکیده

مقدمه و هدف:در قرن جدید با وجود چالشها،توجه به آموزش خلاقیت غیر قابل اجتناب است. پژوهشی با هدف طراحی الگوی آموزش خلاقیت مدیران میانی دانشگاه آزاد اسلامی درسازمان مرکزی انجام شده است.

روش شناسی پژوهش: این مطالعه از لحاظ اهداف کاربردی و از نظر داده ها، آمیخته اکتشافی(کیفی و کمی) و از نظر نوع مطالعه در بعد کیفی، داده ‌بنیاد نو ظهور و در بعد کمی، پیمایشی مقطعی است. جامعه پژوهش در بخش کیفی، خبرگان و متخصصین، در بخش کمی، مدیران میانی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی به تعداد 270 نفر بوده و روش نمونه گیری بخش کیفی هدفمند از نوع نظری و با اصل اشباع 33 نفر و در بخش کمی روش تصادفی طبقه ای است که برای انتخاب گروه نمونه به کمک جدول کرجسی و مورگان تعداد 159 نفر( 74 زن و 85 مرد) به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش برای جمع آوری داده ها و اطلاعات لازم از دو نوع ابزار مصاحبه نیمه ساختار یافته و پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. روایی و اعتبار ابزار در بخش کیفی به وسیله اجماع سه سویه و در بخش کمی اعتبار پرسشنامه با آزمون پایایی آلفای کرونباخ و پایایی مرکب محاسبه شد. روایی توسط سه آزمون روایی همگرا و سه آزمون روایی واگرا محاسبه شد. تجزیه و تحلیل داده در بعد کیفی، به مدد کدگذاری باز، محوری و انتخابی از طریق مصاحبه، روش تحقیق داده بنیاد و فن دلفی انجام شد. ‌در بخش ‌کمّی‌ ‌با ‌توجه ‌به ‌سؤال‌های‌ پژوهش ‌از ‌روش‌های ‌آمار ‌توصیفی ‌و ‌استنباطی (مدل سازی ‌معادلات ‌ساختاری، ‌تحلیل ‌عامل تاییدی ‌و ‌آزمون ‌تی‌) ‌‌از‌ نرم افزارهای v26- Spss و Smart PLS 3 استفاده ‌شد.

یافته ها: یافته های پژوهش موید این مطلب است 7 بعد (فردی، الزامات آموزشی، سازمانی، اجتماعی – فرهنگی، محیطی، اخلاقی و اقتصادی)، 24مولفه و 139 شاخص نهایی شد. کلیه ابعاد و مؤلفه های شناسایی شده آموزش خلاقیت مدیران میانی در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی مورد تأئید قرار گرفته است.

بحث و نتیجه گیری: الگوی می تواند یک بینش و چشم انداز و تفکر استراتژیک به مسئولان بدهدبه مثابه یک قطب نما آینده را به درستی برای آنها ترسیم نماید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing a model for teaching creativity to middle managers of Islamic Azad University (Case study: Central Organization)

نویسندگان [English]

  • SeyedehMasomeh Azizian 1
  • leila sharifian 2
  • saeed moradi 3
  • Abbas Khorshidi 4
  • Ali Delavar 5
1 PhD Student, Department of Educational Sciences - Educational Management, Islamshahr Branch, Islamic Azad University, Islamshahr, Iran
2 Department of educational sciences, Islamshahr Unit, Islamshar Islamic Azad University,IRAN.
3 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Islamshahr Branch, Islamic Azad University, Islamshahr Branch, Iran
4 Professor, Department of Educational Sciences, Islamshahr Branch, Islamic Azad University, Islamshahr Branch, Iran.
5 Professor, Department of Measurement, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Introduction: In the new century, despite the challenges, attention to teaching creativity is inevitable. A research has been conducted with the aim of designing a model for teaching creativity to middle managers of Islamic University in the Central Organization.

research methodology: This study is an exploratory mix (qualitative and quantitative) in terms of applied objectives and in terms of data, and a cross-sectional survey in terms of quality in terms of qualitative, emerging data and quantitative survey. The research population in the qualitative section, experts and specialists, in the quantitative section, the middle managers of the Central Organization of the Islamic Azad University is 270 people and the sampling method is a theoretical type with a saturation principle of 33 people and in the quantitative section is a stratified random method. 159 people (74women and 85 men) were selected as the sample to select the sample group using Krejcie and Morgan table Which were active in 2021. In this study, two types of semi-structured interview tools and a researcher-made questionnaire were used to collect the necessary data and information. The validity and reliability of the instrument in the qualitative part were calculated by three-way consensus and in the quantitative part the validity of the questionnaire was calculated by Cronbach's alpha reliability test and composite reliability. Validity was calculated by three convergent validity tests and three divergent validity tests. Qualitative data analysis was performed with the help of open, axial and selective coding through interviews, foundation data research method and Delphi technique. In the Quant section with regard to research questions from methods descriptive and inference ((modeling structural equations, analysis confirmative factor and Stable test Spss- v26 and Smart PLS3.

Findings: The research findings confirm that 7 dimensions (individual, educational requirements, organizational, socio-cultural, environmental, ethical and economic), 24 components and139 indicators were finalized. All identified dimensions and components on the training of middle managers in the central organization of the Islamic Azad University have been approved.

Conclusion: The obtained model can give an insight, vision and strategic thinking to the officials and as a compass map the future for them correctly.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Creativity education
  • middle managers of Islamic Azad University
  • conceptual model of creativity education