طراحی برنامه درسی مبتنی بر جستجوی رفتار شغلی در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد لامرد، لامرد، ایران.

2 استادیار گروه مدیریت، واحد لامرد، دانشگاه آزاد اسلامی، لامرد، ایران

چکیده

هدف از این پژوهش طراحی برنامه درسی مبتنی بر جستجوی رفتار شغلی در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای می‌باشد. رویکرد کلی پژوهش، آمیخته (کیفی-کمی) با طرح اکتشافی بود.این پژوهش از نظر هدف کاربردی؛ از نظر روش جمع‌آوری داده‌ها ترکیبی و از نظر نوع داده تحقیق، در بخش کیفی، مطالعه نظری و تحلیل به شیوه محتوای قیاسی است و در بخش کمی، پژوهش از نوع توصیفی پیمایشی و با ابزار پرسشنامه و بهره گیری از روش‌های آماری است. جامعۀ آماری پژوهش، شامل خبرگان و کارشناسان آموزش فنی و حرفه‌ای هنرستان‌های آموزش‌ و پرورش در استان بوشهر بود که با توجه به اصل اشباع، تعداد 47 نفر انتخاب شدند. در این پژوهش، متناسب با سوالات و اهداف تحقیق، پرسشنامه بسته پاسخ با 53 سوال 5 گزینه‌ای بر اساس طیف لیکرت تدوین گردید. به ‌منظور تعیین روایی پرسشنامه‌ از روایی محتوایی و سازه استفاده شد و پایایی پرسشنامه با احتساب ضریب آلفای کرونباخ 04/96 و پایایی ترکیبی محاسبه شد که مورد تایید قرار گرفتند. روش تحلیل داده‌ها در بخش کیفی کدگذاری نظری برگرفته از مفاهیم و مبانی تحقیق بود. جهت تنظیم مدل از روش تحلیل محتوای قیاسی استفاده شده است. در سطح دوم جهت اعتباربخشی الگوی طراحی شده از روش آماری تحلیل عاملی استفاده شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد از آنجا که رفتار جستجوی شغلی، نقطه سوق آموزش‌های کشورهای موفق در زمینه برنامه‌های درسی فنی و حرفه‌ای است، طراحی الگوی رفتار شغلی در آینده از ضروریات آموزشهای مهارتی فنی و حرفه ای است. فقدان مدل اعتباربخش آموزش های فنی و حرفه ای، سهل انگاری در تخصیص سهم آموزش‌های مهارتی در نظام آموزشی و فقدان مهارت‌های لازم در دانش‌آموختگان مراکز فنی و حرفه‌ای، مهمترین چالشهای پیش روی این حوزه است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Design of a curriculum based on the job search behavior at the technical and vocational school

نویسندگان [English]

  • Sadegh Norooz Masarmi 1
  • Mokhtar Ranjbar 2
1 Curriculum Planning, Islamic Azad University, Lamerd Branch, Lamerd, Iran.
2 department of management, Lamerd branch, Islamic Azad university, Lamerd , Iran
چکیده [English]

The purpose of this research is to design a curriculum based on job behavior search in technical and vocational art schools. The general approach of the research was mixed (qualitative-quantitative) with the exploratory design. The purpose of this research is applied; The data collection method is hybrid. The type of research data, in the qualitative part, is theoretical study and deductive content analysis. In the quantitative part, the research is a descriptive survey with the questionnaire and the method is statistical. The statistical population of the study included experts and experts in technical and vocational education of education conservatories in Bushehr province, which according to the saturation principle, 47 people were selected. In this study, in accordance with the questions and objectives of the research, a closed-ended questionnaire with 53 questions 5-choice based on the Likert scale was developed.

To determine the validity of the questionnaire, content and structural validity were used and the reliability of the questionnaire was calculated by taking into account Cronbach's alpha coefficient of 96.04 and combined reliability, which were confirmed. The method of data analysis in the qualitative part of the theoretical coding was derived from the concepts and principles of research. For set of the model, the method of deductive content analysis has been used. In the second level, statistical factor analysis method was used to validate the designed model. The results of the study showed that since job search behavior is the driving point of education in successful countries in the field of technical and vocational curricula, designing a model of job behavior in the future is a necessity of technical and vocational skills training. The lack of a validated model of technical and vocational education, negligence in allocating the share of skills training in the education system and the lack of necessary skills in graduates of technical and vocational centers are the most important challenges in this area.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Curriculum Design
  • Job Behavior Search
  • Entrepreneurship Training