شناسایی و اولویت بندی عوامل اختلاف پروژه های راهسازی و اشارات و پیام های آن برای آموزش و توسعه منابع انسانی در وزارت راه و شهرسازی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت پروژه،دانشکده هنر و معماری،دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی شهر ری،تهران،ایران

2 استادیار، گروه مدیریت دولتی، واحد رامهرمز، دانشگاه ازاد اسلامی، رامهرمز،ایران

چکیده

تحقیق حاضر با هدف شناسایی عوامل اصلی بروز اختلاف پروژه های راهسازی و پیام های آن برای آموزش و توسعه منابع انسانی انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل مهندسان عمران و معماری با بیش از 5 سال سابقه می باشد و نمونه ها به روش غیر هدفمند بر اساس روش آماری 43 نفر برآورد گردید. ابزار تحقیق پرسشنامه بوده است. برای سنجش روایی پرسشنامه، توسط 5 نفر از اساتید و متخصصان مورد تایید قرار گرفت و برای سنجش پایایی از طریق ضریب آلفایی کرونباخ 84/. محاسبه شد. ارزیابی داده ها نیز با استفاده از نرم افزارهای SPSS و Excel صوررت پذیرفت. همچنین به منظور تحلیل داده ها از روابط ریاضی میانگین وزنی ، میانگین و همچنین فرمول okpala بهره گرفته شده است. در پایان پژوهش نیز با توجه به عوامل تعیین شده راهکارهای پیشنهادی جهت کاهش احتمال بروز دعاوی در پروژه های ساخت در پانزده عامل در حوزه راهسازی کشور با هدف توسعه و اموزش منابع انسانی و افزایش حداکثر بهره وری و کاهش ضایعات منابع انسانی ارائه گردیده است.

عنوان مقاله [English]

Identifying and prioritizing the causes of differences in road construction projects and its indications and messages for training and development of human resources in the Ministry of Roads and Urban Development

نویسندگان [English]

  • kasra fathi vajargah 1
  • ali raeis poor 2
1 Project Management Department, Faculty of Art and Architecture, Islamic Azad University, Imam Khomeini Memorial Branch, Rey, Tehran, Iran
2 Assistant Professor, Department of Management. Ramhormoz Branch. Islamic Azad University, Ramhormoz. Iran
چکیده [English]

The present study aims to identify the main causes of differences in road construction projects and its messages for training and development of human resources. The statistical population of this research includes civil and architectural engineers with more than 5 years of experience and the samples were estimated by non-purposeful method based on the statistical method of 43 people. The research tool was a questionnaire. To assess the validity of the questionnaire, it was approved by 5 professors and experts and to assess the reliability through Cronbach's alpha coefficient of / 84. Calculated. Data evaluation was done using SPSS and Excel software. Also, in order to analyze the data, the mathematical relations of mean weight, mean and okpala formula have been used. At the end of the study, according to the determined factors, proposed solutions to reduce the possibility of lawsuits in construction projects in fifteen factors in the field of road construction with the aim of developing and training human resources and increase maximum productivity and reduce human resource waste are presented.