الگوی گذار مدارس موفق به سوی مدارس ماندگار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران.

2 دانشجوی دکتری گروه علوم تربیتی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران

3 استادیار گروه علوم تربیتی، واحد شیروان، دانشگاه آزاد اسلامی، شیروان، ایران

چکیده

مقدمه و هدف: یکی از مهم‌ترین عوامل پیشرفت هر جامعه، آموزش و پرورش آن جامعه است و تجربه نشان داده است که جامعه‌ای پیشرفته است که سیستم آموزشی پیشرفته و مترقی داشته باشد. هدف تمامی نظام‌های آموزشی، برپا کردن مدارس موفق و با کیفیت است که در گذر زمان باقی بمانند و تبدیل به مدارسی با تجربه و ماندگار شوند. مدارس ماندگار محصول مجموعه‌ای از پارامترهای داخلی و خارجی در مدارس هستند و کیفیت مدارس مستلزم تلاش و کار جمعی و هماهنگی کلیه پارامترهای داخلی نظام مدرسه است. از این هدف پژوهش حاضر شناسایی مؤلفه و شاخص‌های‌ گذار از مدارس موفق به مدارس ماندگار و ارائه الگویی کیفی می‌باشد.

روش شناسی پژوهش: پژوهش حاضر از بُعد هدف، کاربردی و از لحاظ روش، یک پژوهش ترکیبی (آمیخته) می‌باشد. در این پژوهش ابتدا با استفاده مبانی نظری، شاخص و مولفه‌های گذار مدارس موفق به مدارس ماندگار استخراج گردید و به روش دلفی 13 مولفه و 132 شاخص مورد اجماع خبرگان قرار گرفت. جامعه آماری این پژوهش مدیران و آموزگاران مدارس ماندگار و مدارس موفق، مدیران و پژوهشگران حوزه آموزش و پرورش هستند که داده‌های مورد نیاز با پرسش نامه‌ای محقق ساخته‌ای از بین 386 به عنوان نمونه آماری جمع‌آوری گردید. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش مدل یابی معادلات ساختاری به روش PLS استفاده شده است.

یافته‌ها: مولفه‌های اصول و روش‌های آموزشی، فرهنگ و جامعه، ویژگی‌های مدیر، معماری و ساختمان و تجهیزات، محتوای آموزشی، ویژگی‌های معلمان، روش‌های مدارس ماندگار و دولت و حاکمیت، اهداف مدارس ماندگار، روابط انسانی و مشارکت، خانواده، ویژگی‌های دانش آموزان و مولفه سازمان و مدیریت به ترتیب سیزده مولفه تاثیر گذار در الگوی گذار مدارس موفق به مدارس ماندگار هستند.

بحث و نتیجه‌گیری: این پژوهش برای اولین بار به شناسایی مؤلفه‌های شاخص‌ها و مؤلفه‌های گذار از مدارس موفق به مدارس ماندگار برای یک سازمان آموزشی و مدارس موفق پرداخته است و یک الگو علمی و مستند برای مدارس موفق است که با استفاده از خطوط کلی ارائه شده، گذار مدارس موفق به مدارس ماندگار را تسهیل گردد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Model for the Transition of Successful Schools to Sustainable Schools

نویسندگان [English]

  • Zohreh Shakibaei 1
  • Ghasem Shoormig 2
  • Fariman Ebrahimzadeh 3
1 Department of Educational Management, tonekabon Branch, Islamic Azad University, tonekabon, Iran.
2 PhD Student, Department of Educational Sciences, Tonekabon Branch, Islamic Azad University, Tonekabon, Iran.
3 Department of Educational Management, shirvan Branch. Islamic Azad University, Shirvan, Iran
چکیده [English]

Introduction: Establishing successful and qualified schools which survive with the passage of time and turn into experienced and permanent schools is the ultimate purpose of all educational systems. Permanent schools are the product of a collection of internal and external parameters in school and quality in schools necessitates team work and coordinating all internal parameters in school system. Therefore, the purpose of the present study is to identify the components and indicators of transmitting from successful schools to permanent one and to provide a qualitative pattern.

Research Methodology: The present research is practical in terms of purpose and could be considered a mixed research in method. First, the components and indicators of transmitting from successful schools permanent ones were extracted by theoretical foundation, 13 components and 132 indicators were consensed by the experts by Delphi method. The statistical population of the research includes the teachers and principals of permanent and successful schools the managers and the researches in the field of education; the data was collected by researcher-made questionnaire from 386 questions as the statistics sample. Structural equation modeling (PLS method) has been used for the analysis of the data

Findings: The thirteen effective components in the transition pattern of successful schools to permanent schools are listed respectively; the educational basics and methods with the path coefficient of (0.118. the culture and society (0.111), the managerial characteristics (0.105), the architecture and building and technology with the path coefficient of 0.102), the educational contents (0.66), teachers’ characteristic (0.093), the methods of permanent schools and government (0.089), the goals of permanent schools (0.082), human relations and cooperation (0.071), the family (0.066), the students’ characteristics (0.063), and the components of organization and management (0.055)

Conclusion: This research has been done for the first time to identify the transitory components and indicators from successful to permanent schools for an educational organization and it could be considered a scientific and well-founded model for successful schools that can facilitate the transition of successful schools to permanent ones through presented general guidelines.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Sustainable Schools
  • Successful Schools
  • Transition to Sustainable Schools