ارزیابی اثربخشی مدارس دوره ابتدایی از منظر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برای ارائه الگوی مطلوب

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین ، کارشناس

2 عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی اراک

3 علوم تربیتی- دانشگاه آزاد

چکیده

چکیده

مقدمه و هدف: بررسی میزان اثربخشی مدارس دوره ابتدایی از منظر مبانی نظری سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش و ارائه الگوی مطلوب در استان قزوین انجام‌شده است.

روش شناسی پژوهش: پژوهش حاضر با توجه به هدف و ماهیت تحقیق از نوع روش آمیخته (کیفی، کمی) است، در بعد کیفی، از روش تحقیق تحلیل محتوا با رویکرد استقرایی استفاده‌شده، و گویه های اثربخش از متن سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش از طریق کدگذاری باز، محوری و انتخابی، شناسایی و احصا شد .در بعد کمی از روش تشریحی و توصیفی پیمایشی استفاده‌شده، جامعه آماری شامل کلیه مدیران، راهبران آموزشی- تربیتی مدارس ابتدایی و کارشناسان حوزه معاونت آموزش ابتدایی اداره کل و مناطق 14 گانه استان قزوین بود. حجم نمونه در این پژوهش 300 نفر با روش طبقه ای نسبتی و بصورت تصادفی با استفاده از فرمول کوکران تعیین گردید. ابزار پژوهش، 2 پرسشنامه محقق ساخته 99 سؤالی 5 عاملی لیکرت استفاده شده است. در بخش کمی از آلفای کرونباخ برای نرمال بودن داده‎ها و برای پایایی آزمون نیکویی برازش کلموگروف اسمیرنف و روایی مدل اندازه‎گیری از تحلیل عاملی تائیدی با آزمون t در نرم‌‌افزار SPSS از تحلیل مدل یابی معادلات ساختاری برای برآورد اعتبار الگوی ارائه استفاده‌شده است.

یافته‌ها: در بخش کیفی نتایج نشان داد تمام مؤلفه‎های استخراج شده اثربخش می‎باشند. در بخش کمی نتایج بیانگر این است که برای تمامی مؤلفه‎ها آماره t با سطح معنی‎دار 0001/0 تفاوت معنی‎داری با سطح متوسط 3 دارد. از آنجا که، میانگین مؤلفه‌های راهبری و مدیریت تربیتی 39/4، برنامه درسی 36/4، تربیت معلم و تأمین منابع انسانی 57/4، تأمین و تخصیص منابع مالی 68/4، تأمین فضا، تجهیزات و فن‌آوری 56/4، مؤلفه پژوهش و ارزشیابی 56/4 بیشتر از سطح متوسط 3 می‎باشد. لذا بیانگر اثر بخشی بالای عوامل شناسایی شده مدارس دوره ابتدایی است.

بحث و نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش نشان داد که تأمین فضا، تجهیزات و فن‌آوری، پژوهش و ارزشیابی، تربیت معلم و تأمین منابع انسانی، برنامه درسی، راهبری و مدیریت تربیتی، تأمین و تخصیص منابع مالی دارای بار عاملی مناسب برای پیش‌بینی الگوی دستیابی به مدارس ابتدایی اثربخش از منظر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش می‎باشند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Evaluating the effectiveness of elementary schools from the perspective of the document of fundamental transformation of education to provide the ideal model

نویسندگان [English]

  • hadigheh abbasi 1
  • mojgan mohammadi naeeni 2
  • faezeh nateghi 3
1 Department OF Education of QAZVIN province- expert
2 teacher/eslamic azad university of arak
3 Educational Sciences - Azad University
چکیده [English]

Abstract

Introduction: The present research was conducted with the aim of evaluating the effectiveness of elementary schools based on the Fundamental Transformation of Education document in order to provide the ideal model in Qazvin province.

research methodology: according to its purpose and nature, it is of a mixed type, sources of data collection were done in the qualitative part: document of fundamental transformation of education, national curriculum, executive approvals of schools using the sampling method. Research tools: A 99-question researcher-made questionnaire with a reliability coefficient (0.91), the research community of primary education colleagues in Qazvin province (1462 people), 300 people were selected using the Cochran sampling method. In the quantitative part, Cronbach's alpha was used for the normality of the data and for the reliability of the Kolmogorov Smirnov goodness of fit test, structural equation modeling analysis was used for the validity of the presented model, and confirmatory factor analysis with the t test in SPSS software was used for the validity of the model.

Findings: The results of the qualitative part: all the extracted components are effective. The results of the quantitative part: for all the components, the t-statistic with a significant level of 0.0001 has a significant difference with the average level of 3. The average of the components Educational leadership and management 4.39, curriculum component 4.36, teacher training component and provision of human resources 4.57, financial resource provision and allocation component 4.68, provision of space, equipment and technology 4.56, research component and The evaluation of 4.56 is higher than the average level of 3. It indicates the high effectiveness of the identified factors of elementary schools.

Conclusion: according to the results of the research: provision of space, equipment and technology, research and evaluation, teacher training and provision of human resources, curriculum, guidance and educational management, provision and allocation of financial resources have a suitable factor load for prediction The model of achieving effective primary schools is from the point of view of the document of fundamental transformation of education.

کلیدواژه‌ها [English]

  • &ldquo؛ Effectiveness &ldquo؛ Elementary schools&rdquo؛
  • &rdquo؛ Theoretical foundations of the document of fundamental transformation of education&rdquo