شناسایی شاخص‎های سلامت ‎سازمانی‎ در ادارات آموزش و پرورش کشور-

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، واحد قائم شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائم شهر، ایران (نویسنده رابط)

2 استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران

3 استادیار گروه صنایع، واحد قائم شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائم شهر، ایران

4 استادیار گروه مدیریت دولتی، واحد قائم شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائم شهر، ایران

چکیده

مقدمه و هدف: یکی از مهم‌ترین مسائلی که عملکرد سازمانها را تحت تاثیر قرار داده و زمینه موفقیت آنها را فراهم می‌آورد مسئله سلامت سازمان است. شناخت سلامت سازمانی مدارس می‌تواند تسهیل‌کننده امور آموزشی، تربیتی و اداری مدارس و پیش‌بینی‌کننده اثربخشی فعالیت‌های مدارس باشد و باعث اجرای برنامه‌ها به‌صورت علمی و کارشناسانه گردد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی شاخص‎های سلامت‎سازمانی‎ در ادارات آموزش و پرورش کشور انجام گرفت.

روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی با رویکرد کیفی بود. جامعه آماری پژوهش شامل 25 نفر از خبرگان که به عنوان تیم تصمیم در شناسایی شاخص‏ها و ابعاد متغیرها که از روش غیرتصادفی (هدفمند) و روش گلوله برفی استفاده شد.

یافته‏ها: مطابق با یافته‎های پژوهش، برای سلامت‎سازمانی در ادارات آموزش و پرورش کشور، 57 شاخص در غالب 13 مولفه و 3 بعد(سازمانی، مدیریتی و رفتاری)‎ شناسایی شد. برای بعد سازمانی معیارهای رویکرد، پاسخگو بودن، اجتماع پذیری، یادگیری و جو، برای برای بعد مدیریتی معیارهای رهبری، انگیزش، فرآیند و مالی و برای بعد رفتاری معیارهای نوآوری، فرهنگ سازی، توسعه کارکنان و اعتبار سازی تقسیم شد.

نتیجه‏گیری: نتایج پژوهش نشان داد که برای سلامت‎سازمانی‎ در ادارات آموزش و پرورش کشور باید به سه بعد سازمانی، مدیریتی و رفتاری توجه داشت.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identification of organizational health indicators in the country's education departments-

نویسندگان [English]

  • Alireza Habibi Banafti 1
  • kiumars Khatirpasha 2
  • yousef Gholipour Kanani 3
  • Mohammadreza Bagherzadeh 4
1 PhD Student in Public Administration, Ghaemshahr Branch, Islamic Azad University, Ghaemshahr, Iran (Corresponding Author)
2 Professor, Department of Educational Management, Sari Branch, Islamic Azad University, Sari, Iran
3 Department of Industry, Ghaemshahr Branch, Islamic Azad University, Ghaemshahr, Iran
4 Department of Public Administration, Ghaemshahr Branch, Islamic Azad University, Ghaemshahr, Iran
چکیده [English]

Objective: One of the most important issues that affects the performance of organizations and provides the basis for their success is the issue of organizational health. Knowing the organizational health of schools can facilitate the educational, educational and administrative affairs of schools and predict the effectiveness of school activities and lead to the implementation of programs in a scientific and expert manner. The current research was carried out with the aim of identifying the indicators of organizational health in the education departments of the country.

Method: In terms of the objective, the current research was an applied research with a qualitative approach. The statistical population of the research includes 25 experts who were the decision team in identifying the indicators and dimensions of the variables, which were used by non-random (targeted) method and snowball method.

Findings: According to the findings of the research, for organizational health in the country's education departments, 57 indicators were identified in most of 13 components and 3 dimensions (organizational, managerial and behavioral). For the organizational dimension, the criteria of approach, responsiveness, sociability, learning and atmosphere were divided, for the managerial dimension, the criteria of leadership, motivation, process, and finance, and for the behavioral dimension, the criteria of innovation, culture, employee development, and validation were divided.

Conclusion: The results of the research showed that for organizational health in education departments of the country, attention should be paid to three organizational, managerial and behavioral dimensions.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Organizational Health
  • Health index
  • Education